13 sierpnia, 2024
Krótki opis inwestycji
Projekt i budowa drogi ekspresowej S61 Ostrów Mazowiecka – Szczuczyn, odcinek: od węzła Łomża Zachód (z węzłem) do węzła Kolno (bez węzła) na długości około 12,922 km [S61] + DK64 [GP] 6,963 km
Zadanie polega na zaprojektowaniu, uzyskaniu wszelkich niezbędnych opinii, uzgodnień, pozwoleń i prawomocnych decyzji administracyjnych, budowie odcinka drogi S61 oraz uzyskaniu decyzji o pozwoleniu na użytkowanie.
Plan orientacyjny przebiegu drogi ekspresowej

Inwestycja fazowana
Zobacz informacje o dofinansowaniu w ramach POIiŚKalendarium
Inwestycja obejmuje w szczególności:
- Budowę drogi ekspresowej nr S61 oraz budowę drogi krajowej nr 64,
- Węzły drogowe: Łomża Zachód, Nowogród, Łomża Północ,
- Przebudowę istniejących dróg w zakresie kolizji z drogą ekspresową nr S61 oraz drogą krajową nr 64,
- Budowę dróg innych niż droga ekspresowa nr S61 oraz droga krajowa nr 64 w tym zmiana przebiegu istniejących dróg, w celu przywrócenia naruszonych połączeń drogowych lub zapewnienia dojazdu do nieruchomości,
- Budowę dodatkowych jezdni, zlokalizowanych w pasie drogowym drogi ekspresowej nr S61 oraz drogi krajowej nr 64,
- Budowę i przebudowę infrastruktury dla pieszych i rowerzystów,
- Przejazdy awaryjne oraz wjazdy awaryjne na drogę ekspresową nr S61,
- Utwardzenie terenu na potrzeby utrzymania,
- Obiekty inżynierskie w ciągu drogi ekspresowej nr S61 oraz drogi krajowej nr 64 i w ciągu dróg krzyżujących się z drogą ekspresową nr S61 oraz drogą krajową nr 64,
- System odwodnienia terenu, w tym urządzenia odwadniające korpus drogowy: rowy drogowe, kanalizację deszczową, urządzenia podczyszczające, zbiorniki retencyjne, retencyjno-infiltracyjne i inne,
- Urządzenia ochrony środowiska, w szczególności: zabezpieczenia akustyczne, przejścia dla zwierząt, przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno naprowadzającym, zieleń i ogrodzenie drogi ekspresowej S61 oraz drogi krajowej nr 64, ekrany przeciwolśnieniowe,
- Infrastrukturę dla potrzeb obiektów przy drodze ekspresowej nr S61 oraz drodze krajowej nr 64 zlokalizowanych w ciągu drogi ekspresowej nr S61 oraz w ciągu drogi krajowej nr 64 w tym: sieci energetyczne zasilające i oświetleniowe, sieci wodociągowe, sieci i urządzenia oczyszczające ścieki, kanalizację deszczową wraz z urządzeniami podczyszczającymi i inne,
- Przebudowę kolidujących urządzeń i sieci istniejącej infrastruktury pod i nadziemnej: urządzeń teletechnicznych i energetycznych, sieci wodociągowych, kanalizacji deszczowej i odprowadzającej ścieki, sieci gazowych, urządzeń melioracyjnych i hydrologicznych, urządzeń kolejowych i innych,
- Wyburzenia budynków i obiektów budowlanych, rozbiórkę elementów dróg, przepustów i innych,
- Sieć teletechniczną na potrzeby Zamawiającego,
- Oświetlenie drogowe,
- Organizację ruchu i urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym organizację ruchu i urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego na etapie przejezdności jednej jezdni trasy głównej S61 oraz na etapie funkcjonowania wyłącznie węzła Łomża Zachód,
- Oczyszczenie i udrożnienie istniejących urządzeń melioracyjnych i odbiorników w zakresie zapewniającym skuteczne odprowadzenie wody z pasa drogowego,
- Po zakończeniu Robót wykonać pełną rekultywację terenów zajętych przez zaplecza techniczne i socjalne, Plac Budowy, drogi tymczasowe – wykonane na potrzeby Wykonawcy i budowy oraz wszelkich innych terenów przekształconych przez Wykonawcę,
- Wykonanie napraw w zakresie przywrócenia dróg, nieruchomości użytkowanych przez Wykonawcę, lub budynków uszkodzonych w skutek działań Wykonawcy do stanu technicznego nie gorszego niż przed rozpoczęciem budowy,
- Wznowienie/ustalenie/wydzielenie granic pasów drogowych dróg budowanych w ramach inwestycji, znajdujących się w liniach rozgraniczających inwestycji, z uwzględnieniem ich projektowanej kategorii i opracowaniem szkicu przebiegu granic tych pasów drogowych,
- Wszelkie Roboty wynikające z konieczności podłączenia odcinka do istniejącego układu komunikacyjnego wraz z jego ewentualną przebudową i zmianą organizacji ruchu wynikającą z przyjętych rozwiązań,
- System Zarządzania Ruchem,
- Wzmocnienie podłoża gruntowego i zapewnienie stateczności skarp wykopów i nasypów w zakresie dostosowanym do warunków gruntowo-wodnych, z uwzględnieniem:
– właściwości gruntów, skał i materiałów;
– przewidywanych oddziaływań, które mogą być przyłożonymi obciążeniami (należy przyjmować obciążenie od pojazdów samochodowych równomiernie rozłożone o wielkości 25 KPa) lub zadanymi przemieszczeniami (np. spowodowanymi ruchami podłoża);
– wartości granicznych odkształceń;
– wymagań określonych w polskich normach; rozbiórkę istniejącego korpusu drogowego, - Rozbiórka istniejącego korpusu musi zostać dokonana na głębokość wynikającą z obliczonych grubości nowych warstw konstrukcji nawierzchni trasy głównej w odniesieniu do niwelety z Projektu Budowlanego/ oraz zastanych właściwości odkrytych warstw,
- Rozbiórka istniejącego korpusu musi zostać dokonana w sposób selektywny, umożliwiający dalsze zastosowanie powstałego materiału wg ppkt 28d),
- Powstały materiał z rozbiórki istniejącego korpusu drogi krajowej nr 61 oraz nr 64 stanowi własność Wykonawcy (zgodnie z Subklauzulą 7.9),
- W celu prawidłowego zagospodarowania materiału pochodzącego z rozbiórki nawierzchni drogi krajowej nr 61 oraz drogi krajowej nr 64 zaleca się w pierwszej kolejności jego zastosowanie w mieszankach mineralno-asfaltowych i mieszankach niezwiązanych wszystkich dróg oraz w mieszankach mineralno-cementowo-emulsyjnych w drogach kategorii ruchu KR1-KR4 zgodnie z aktualnymi wymaganiami lub zaakceptowanymi rozwiązaniami projektu indywidualnego wg pkt 2.1.1.3 oraz 2.1.1.4,
- Rozbiórkę wskazanych w punkcie 1.1.3.3 PFU obiektów,
- Rozbiórka obiektów musi zostać dokonana w sposób selektywny, w maksymalnym stopniu umożliwiającym dalsze zastosowanie powstałego materiału,
- Powstały materiał z rozbiórki istniejących obiektów stanowi własność Wykonawcy (zgodnie z Subklauzulą 7.9),
- W celu prawidłowego zagospodarowania materiału pochodzącego z rozbiórki obiektów zaleca się jego zastosowanie zgodnie z obowiązującymi WWiORB,
- Pisemnie uzgodnić między Wykonawcami rozwiązania projektowe na styku sąsiadujących zadań w przypadku wprowadzenia zmian do rozwiązań zatwierdzonych decyzją Wojewody Podlaskiego nr 6/2020 r. znak: AB-I.7820.2.3.2019.MB o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej powyższego odcinka. Uwzględnić, iż na granicach styków sąsiadujących odcinków muszą być zachowane elementy geometrii z udostępnionej przez Zamawiającego dokumentacji projektowej tj. rzędne, pochylenia podłużne i poprzeczne. Elementy łuków pionowych i poziomych nie mogą przechodzić na odcinek sąsiedni. Zamawiający dopuści jednak inne rozwiązanie uzgodnione z Wykonawcą sąsiedniego odcinka, ale nie będzie ono powodować zmiany ceny kontraktowej. Szczegóły styku odcinków powinny być zaakceptowane przez Zamawiającego.
- Likwidację wysypisk śmieci,
- Demontaż i utylizację oznakowania zatwierdzonego Projektem Tymczasowej Organizacji Ruchu zainstalowanego na sąsiednich odcinkach:
a) Projekt i budowa drogi ekspresowej S61 Ostrów Mazowiecka – Szczuczyn, odcinek: węzeł Kolno (z węzłem) – węzeł Stawiski (bez węzła), na długości około 16,432 km [S61] + DK 63 [GP] 2,250 km;
b) Projekt i budowa drogi ekspresowej S61 Ostrów Mazowiecka – Szczuczyn, odcinek: węzeł Łomża Południe (z węzłem) – węzeł Łomża Zachód (bez węzła), na długości około 7,186 km [S61] + DK 63 [GP] 8,907 km oraz dostosowanie oznakowania na tych odcinkach do zatwierdzonych Projektów Stałej Organizacji Ruchu. Zamawiający jest w posiadaniu ww. oznakowania, które znajduje się w Rejonie GDDKiA w Łomży i zostanie przekazane Wykonawcy do montażu.
Wykaz przewidywanych obiektów inżynierskich
Lp. | Oznaczenie obiektu | Przewidywany kilometraż | Przewidywana długość całkowita [m] | Przewidywana szerokość całkowita przęseł [m] | |
J.L | J.P. | ||||
1 | WD-1 | 0+464,08 | 72,6 | 20,85 | |
2 | WS-2 | 1+408,08 | 21,6 | 14,25 | 12,95 |
3 | MS/PZDdz-4 | 1+937,42 | 24,6 | 15,15 | 13,85 |
4 | WS-5 | 3+465,03 | 27,6 | 12,95 | 12,95 |
5 | WS-6 | 3+983,78 | 38,4 | 16,65 | 15,20 |
6 | MS-7 | 5+655,44 | 60,9 | 13,90 | 12,95 |
7 | MS-11 | 6+244,55 | 39,4 | 13,85 | 15,10 |
8 | WS-12 | 6+794,25 | 24,6 | 12,95 | 14,20 |
9 | WS-13 | 7+562,70 | 21,9 | 12,95 | 12,95 |
10 | WS-14 | 7+810,08 | 20,7 | 12,95 | 12,95 |
11 | WS/PZDsz-15 | 8+344,16 | 24,4 | 12,95 | 12,95 |
12 | MS-19 | 9+909,59 | 1205 | 13,15 | 13,15 |
13 | WS-21 | 10+404,31 | 24,4 | 15,35 | 12,95 |
14 | WD-22 | 10+974,05 | 69,3 | 8,95 | 8,95 |
15 | WS-24 | 12+034,32 | 27,1 | 12,95 | 12,95 |
16 | WS/PZDsz-25 | 12+489,93 | 21,6 | 12,95 | 12,95 |
17 | WD-1/DK64 | 1+361,06 | 21,4 | 12,45 | |
18 | WD-2a/DK64 | 2+553,40 | 18,4 | 12,45 | |
19 | WD-4/DK64 | 4+613,49 | 21,6 | 12,45 | |
20 | WD-5/DK64 | 5+380,02 | 24,6 | 14,55 |
Wykaz przewidywanych przepustów o funkcji ekologicznej (w tym zespolonych z przejściami dla zwierząt)
Lp. | Oznaczenie obiektu | Przewidywany kilometraż | Przewidywana długość całkowita [m] | Przewidywany przekrój poprzeczny |
1. | P-3 | 1+880,50 | 57,24 | 2,5×2,2 |
2. | P/PZŁ-8 | 5+817,00 | 55,00 | 2,5×2,2 |
3. | P-9 | 5+938,60 | 53,00 | 3,0×2,0 |
4. | P/PZŁ-10 | 6+017,00 | 55,30 | 2,5×2,2 |
5. | P-11A | 6+510,00 | 59,48 | 2,5×2,5 |
6. | P/PZŁ-11B | 6+660,00 | 56,18 | 2,5×2,2 |
7. | P/PZŁ-16 | 8+712,00 | 68,00 | 2,5×2,2 |
8. | P/PZŁ-17 | 8+762,00 | 70,50 | 2,5×2,2 |
9. | P/PZŁ-18 | 8+812,00 | 73,00 | 2,5×2,2 |
10. | P-20 | 10+178,80 | 77,00 | 3,0×2,2 |
11. | P-23 | 11+149,80 | 55,00 | 4,5×2,0 |
12. | P-2/DK64 | 2+414,34 | 39,55 | 3,0×2,2 |
13. | P/PZŁ-3/DK64 | 4+428,14 | 63,00 | 4,0×2,0 |
Objaśnienia oznaczeń:
WS/WD – wiadukt w ciągu: drogi ekspresowej/drogi publicznej
ES – estakada w ciągu: drogi ekspresowej
MS/MD – most w ciągu: drogi ekspresowej/drogi publicznej
PZGd – przejście górne dla dużych zwierząt (WE – wiadukt ekologiczny nad drogą)
PZDd – przejście dolne dla dużych zwierząt, estakada
PZDs – przejście dolne dla średnich zwierząt
PZM – przejście dla małych zwierząt, przepust
Bez-nazwy-2