8 sierpnia, 2023
Krótki opis inwestycji
Projekt i budowa drogi ekspresowej S61 Ostrów Mazowiecka – Szczuczyn, odcinek: od węzła Łomża Zachód (z węzłem) do węzła Kolno (bez węzła) na długości około 12,922 km [S61] + DK64 [GP] 6,963 km
Zadanie polega na zaprojektowaniu, uzyskaniu wszelkich niezbędnych opinii, uzgodnień, pozwoleń i prawomocnych decyzji administracyjnych, budowie odcinka drogi S61 oraz uzyskaniu decyzji o pozwoleniu na użytkowanie.
Plan orientacyjny przebiegu drogi ekspresowej

Kalendarium
1. Okres projektowania
2. Okres wykonywania robót
3. Okres przeglądów
4. Okres rozliczenia kontraktu
Inwestycja obejmuje w szczególności:
- Budowę drogi ekspresowej nr S61 oraz budowę drogi krajowej nr 64,
- Węzły drogowe: Łomża Zachód, Nowogród, Łomża Północ,
- Przebudowę istniejących dróg w zakresie kolizji z drogą ekspresową nr S61 oraz drogą krajową nr 64,
- Budowę dróg innych niż droga ekspresowa nr S61 oraz droga krajowa nr 64 w tym zmiana przebiegu istniejących dróg, w celu przywrócenia naruszonych połączeń drogowych lub zapewnienia dojazdu do nieruchomości,
- Budowę dodatkowych jezdni, zlokalizowanych w pasie drogowym drogi ekspresowej nr S61 oraz drogi krajowej nr 64,
- Budowę i przebudowę infrastruktury dla pieszych i rowerzystów,
- Przejazdy awaryjne oraz wjazdy awaryjne na drogę ekspresową nr S61,
- Utwardzenie terenu na potrzeby utrzymania,
- Obiekty inżynierskie w ciągu drogi ekspresowej nr S61 oraz drogi krajowej nr 64 i w ciągu dróg krzyżujących się z drogą ekspresową nr S61 oraz drogą krajową nr 64,
- System odwodnienia terenu, w tym urządzenia odwadniające korpus drogowy: rowy drogowe, kanalizację deszczową, urządzenia podczyszczające, zbiorniki retencyjne, retencyjno-infiltracyjne i inne,
- Urządzenia ochrony środowiska, w szczególności: zabezpieczenia akustyczne, przejścia dla zwierząt, przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno naprowadzającym, zieleń i ogrodzenie drogi ekspresowej S61 oraz drogi krajowej nr 64, ekrany przeciwolśnieniowe,
- Infrastrukturę dla potrzeb obiektów przy drodze ekspresowej nr S61 oraz drodze krajowej nr 64 zlokalizowanych w ciągu drogi ekspresowej nr S61 oraz w ciągu drogi krajowej nr 64 w tym: sieci energetyczne zasilające i oświetleniowe, sieci wodociągowe, sieci i urządzenia oczyszczające ścieki, kanalizację deszczową wraz z urządzeniami podczyszczającymi i inne,
- Przebudowę kolidujących urządzeń i sieci istniejącej infrastruktury pod i nadziemnej: urządzeń teletechnicznych i energetycznych, sieci wodociągowych, kanalizacji deszczowej i odprowadzającej ścieki, sieci gazowych, urządzeń melioracyjnych i hydrologicznych, urządzeń kolejowych i innych,
- Wyburzenia budynków i obiektów budowlanych, rozbiórkę elementów dróg, przepustów i innych,
- Sieć teletechniczną na potrzeby Zamawiającego,
- Oświetlenie drogowe,
- Organizację ruchu i urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym organizację ruchu i urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego na etapie przejezdności jednej jezdni trasy głównej S61 oraz na etapie funkcjonowania wyłącznie węzła Łomża Zachód,
- Oczyszczenie i udrożnienie istniejących urządzeń melioracyjnych i odbiorników w zakresie zapewniającym skuteczne odprowadzenie wody z pasa drogowego,
- Po zakończeniu Robót wykonać pełną rekultywację terenów zajętych przez zaplecza techniczne i socjalne, Plac Budowy, drogi tymczasowe – wykonane na potrzeby Wykonawcy i budowy oraz wszelkich innych terenów przekształconych przez Wykonawcę,
- Wykonanie napraw w zakresie przywrócenia dróg, nieruchomości użytkowanych przez Wykonawcę, lub budynków uszkodzonych w skutek działań Wykonawcy do stanu technicznego nie gorszego niż przed rozpoczęciem budowy,
- Wznowienie/ustalenie/wydzielenie granic pasów drogowych dróg budowanych w ramach inwestycji, znajdujących się w liniach rozgraniczających inwestycji, z uwzględnieniem ich projektowanej kategorii i opracowaniem szkicu przebiegu granic tych pasów drogowych,
- Wszelkie Roboty wynikające z konieczności podłączenia odcinka do istniejącego układu komunikacyjnego wraz z jego ewentualną przebudową i zmianą organizacji ruchu wynikającą z przyjętych rozwiązań,
- System Zarządzania Ruchem,
- Wzmocnienie podłoża gruntowego i zapewnienie stateczności skarp wykopów i nasypów w zakresie dostosowanym do warunków gruntowo-wodnych, z uwzględnieniem:
– właściwości gruntów, skał i materiałów;
– przewidywanych oddziaływań, które mogą być przyłożonymi obciążeniami (należy przyjmować obciążenie od pojazdów samochodowych równomiernie rozłożone o wielkości 25 KPa) lub zadanymi przemieszczeniami (np. spowodowanymi ruchami podłoża);
– wartości granicznych odkształceń;
– wymagań określonych w polskich normach; rozbiórkę istniejącego korpusu drogowego, - Rozbiórka istniejącego korpusu musi zostać dokonana na głębokość wynikającą z obliczonych grubości nowych warstw konstrukcji nawierzchni trasy głównej w odniesieniu do niwelety z Projektu Budowlanego/ oraz zastanych właściwości odkrytych warstw,
- Rozbiórka istniejącego korpusu musi zostać dokonana w sposób selektywny, umożliwiający dalsze zastosowanie powstałego materiału wg ppkt 28d),
- Powstały materiał z rozbiórki istniejącego korpusu drogi krajowej nr 61 oraz nr 64 stanowi własność Wykonawcy (zgodnie z Subklauzulą 7.9),
- W celu prawidłowego zagospodarowania materiału pochodzącego z rozbiórki nawierzchni drogi krajowej nr 61 oraz drogi krajowej nr 64 zaleca się w pierwszej kolejności jego zastosowanie w mieszankach mineralno-asfaltowych i mieszankach niezwiązanych wszystkich dróg oraz w mieszankach mineralno-cementowo-emulsyjnych w drogach kategorii ruchu KR1-KR4 zgodnie z aktualnymi wymaganiami lub zaakceptowanymi rozwiązaniami projektu indywidualnego wg pkt 2.1.1.3 oraz 2.1.1.4,
- Rozbiórkę wskazanych w punkcie 1.1.3.3 PFU obiektów,
- Rozbiórka obiektów musi zostać dokonana w sposób selektywny, w maksymalnym stopniu umożliwiającym dalsze zastosowanie powstałego materiału,
- Powstały materiał z rozbiórki istniejących obiektów stanowi własność Wykonawcy (zgodnie z Subklauzulą 7.9),
- W celu prawidłowego zagospodarowania materiału pochodzącego z rozbiórki obiektów zaleca się jego zastosowanie zgodnie z obowiązującymi WWiORB,
- Pisemnie uzgodnić między Wykonawcami rozwiązania projektowe na styku sąsiadujących zadań w przypadku wprowadzenia zmian do rozwiązań zatwierdzonych decyzją Wojewody Podlaskiego nr 6/2020 r. znak: AB-I.7820.2.3.2019.MB o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej powyższego odcinka. Uwzględnić, iż na granicach styków sąsiadujących odcinków muszą być zachowane elementy geometrii z udostępnionej przez Zamawiającego dokumentacji projektowej tj. rzędne, pochylenia podłużne i poprzeczne. Elementy łuków pionowych i poziomych nie mogą przechodzić na odcinek sąsiedni. Zamawiający dopuści jednak inne rozwiązanie uzgodnione z Wykonawcą sąsiedniego odcinka, ale nie będzie ono powodować zmiany ceny kontraktowej. Szczegóły styku odcinków powinny być zaakceptowane przez Zamawiającego.
- Likwidację wysypisk śmieci,
- Demontaż i utylizację oznakowania zatwierdzonego Projektem Tymczasowej Organizacji Ruchu zainstalowanego na sąsiednich odcinkach:
a) Projekt i budowa drogi ekspresowej S61 Ostrów Mazowiecka – Szczuczyn, odcinek: węzeł Kolno (z węzłem) – węzeł Stawiski (bez węzła), na długości około 16,432 km [S61] + DK 63 [GP] 2,250 km;
b) Projekt i budowa drogi ekspresowej S61 Ostrów Mazowiecka – Szczuczyn, odcinek: węzeł Łomża Południe (z węzłem) – węzeł Łomża Zachód (bez węzła), na długości około 7,186 km [S61] + DK 63 [GP] 8,907 km oraz dostosowanie oznakowania na tych odcinkach do zatwierdzonych Projektów Stałej Organizacji Ruchu. Zamawiający jest w posiadaniu ww. oznakowania, które znajduje się w Rejonie GDDKiA w Łomży i zostanie przekazane Wykonawcy do montażu.